All good 🍀

14 juni 2022 - Beanfield, Ierland

Het is even geleden sinds mijn vorige blog want we zijn inmiddels ongeveer anderhalf maand en eindeloos veel bruiloften verder. Dit heeft alles te maken met de drukte op mijn werk. Één week was zo druk dat we in totaal meer dan 50 uur gewerkt hebben: nou dan komen de bruiloften je de neus wel uit😂. Naast het serveren op de bruiloften, zijn we ook begonnen met werken in de housekeeping. Vaak werken we in de ochtend twee uurtjes in de housekeeping en maken we de zes kamers voor 'the bridal party' in het huis schoon. Daarna zijn we tussen de middag een paar uurtjes vrij en werken we vanaf 15 uur op de bruiloft.

Tot nu toe hebben we één 'killer bruiloft' gehad met meer dan 250 gasten: dat was wel even aanpoten😂. Het voordeel is dat na deze mega bruiloft elke andere bruiloft heel erg meeviel haha. Tegenover deze enorme bruiloft stonden ook een paar hele kleine bruiloften: de kleinste bruiloft tot nu toe bestond uit 45 gasten en was vreselijk saai. Dit kwam niet alleen door het aantal gasten maar ook door het type gasten: er waren bijna alleen maar super oude mensen. Het was zelfs zo erg dat we het verzoek kregen om de temperatuur in de marquee omhoog te gooien waardoor het net een bejaardentehuis was🥵. Een andere opvallende en veel leukere bruiloft was een volledig vegetarische bruiloft. Ik kon elke keer dat ik de keuken in liep om borden op te halen wel huilen van geluk om daar geen enkel stuk dood dier te zien in plaats van de gebruikelijke met vlees gevulde borden te moeten serveren aan mensen die zogenaamd 'oh zoveel van dieren houden' en echte 'animal lovers' zijn. Tot zover mijn persoonlijke frustraties en ergernissen.

Wat altijd erg grappig is, is als we een Amerikaanse bruiloft hebben: elk personeelslid heeft daar namelijk een hekel aan. Iris en ik zijn het er mee eens dat Amerikanen over het algemeen wel echt next level zijn, maar wij zijn eigenlijk altijd wel blij en opgelucht want we kunnen Amerikanen tien keer beter verstaan dan Ieren met hun zware accenten😂.

Iets wat ons wel steeds meer begint te ergeren is wanneer een bruiloft wordt opgevolgd door een BBQ de volgende dag. Dit betekent namelijk dat de gasten niet één maar twee nachten in Ashley Park House verblijven en de dag na de bruiloft overal op het terrein en rond het huis cirkelen. We merken dat we dit steeds vervelender vinden en gewoon willen dat alle gasten 'ons' huis zo snel mogelijk na het ontbijt verlaten😂. Eén keer was zelfs zo erg dat het bruidspaar niet alleen een BBQ had geboekt, maar ook een 'pre-wedding party', wat betekende dat tientallen Amerikanen (ja dat ook nog) drie!! nachten lang in ons huis rondliepen en door onze tuinen en weilanden aan het struinen waren. Erg storend allemaal 😂. Ons respect voor Amerikanen was helemaal verdwenen toen we op de laatste dag van deze eindeloze bruiloft tien dollar als fooi in één van de kamers vonden. Serieus… dollars in Ierland!? Eindelijk hadden we fooi en dan is het in een valuta waar je helemaal niks aan hebt aan deze kant van de wereld🤦🏼‍♀️. Zoals ik al zei: Americans really are something else.

In onze vrije tijd doen we verschillende dingen: zo zijn we nog twee keer naar Nenagh gelift en naar Rohan's (de pub met de Ierse live muziek) gegaan. Verder genieten we van het voorjaar: half juni is het zeker nog geen zomer te noemen in Ierland, maar de zon schijnt verrassend veel (en vooral ook heel warm) en de tuinen bij het huis staan super mooi in bloei: elke keer dat ik er kom bloeien er weer andere bloemen en is het weer een stukje groener.

Op de zeldzame dagen dat er geen bruiloften zijn, genieten we volop van de rust in en om het huis. Zo hebben we op een zekere avond de halve finale van het songfestival in de woonkamer gekeken met wat collega's en steken we regelmatig de open haard aan om lekker op de bank voor het vuur met bord op schoot avond te eten. We hebben zelfs een keer een heus huisfeest gehad waarbij we 's middags hebben genoten van prosecco en de zon in de tuin, vervolgens het super bekakte spel croquet (wat ze ook in Bridgerton doen, dus dat zegt al genoeg 😂) hebben gespeeld op het grasveld tussen de witte tuinsetjes, en daarna de luxe hadden van een prive bar in het huis en prive dansvloer in de marquee. Helemaal niks te klagen dus haha. Als kers op de taart hebben we midden in de nacht een heerlijke duik genomen in het meer voor het huis. Helemaal top dus haha

Andere dingen die we in onze vrije tijd gedaan hebben in en rondom Ashley Park House zijn fietsen en wandelen met Bella (zelfs in de regen, lang leve Ierland😂), kampvuren maken, en met het bootje het meer op.

Verder hebben we als afscheidsfeestje van twee collega's een keer een cocktail night gehouden in de kassen. Sinds we hier zijn hebben we al verschillende (internationale) collega's zien gaan en elke keer wordt het lastiger om afscheid van ze te nemen😢. Hoewel we op het begin niet direct een hele goede klik hadden met de andere mensen die hier wonen en werken, leer je deze mensen toch steeds beter kennen waardoor afscheid nemen weer lastig wordt. Gelukkig duurt het voor ons nog even tot we deze plek achter ons gaan laten, maar wel moeten we dealen met collega's die ons steeds verlaten💔.

Samen met het Tsjechische stel, Jan en Katerina, waarmee we de zolder van het huis delen, zijn we een nachtje naar Dingle geweest. Dit is een super schattige kustplaats in het zuidwesten van Ierland. Na een autorit van ongeveer 2,5 uur kwamen we aan in het stadje en zijn we naar een toren op een heuvel gewandeld. Deze toren was tijdens de hongersnood in 1847 gebouwd om onder andere werk te creëren voor de bevolking en ze daarbij te proberen te bekeren tot het protestantisme. Onderweg naar boven hebben we heerlijk gepicknickt tussen de schapen en lammetjes en eenmaal bij de toren aangekomen hadden we prachtig uitzicht over de oceaan en de kustlijn van Ierland. Na weken en weken werken op bruiloften zonder echt Ashley Park House te verlaten was dit een hele fijne afwisseling🤩. Na deze prachtige (en winderige) wandeling, zijn we met de auto naar de Conor's Pass gereden: de hoogste bergpas in Ierland. Hoewel de dag bewolkt was begonnen, begon het steeds meer op te klaren waardoor we super mooi uitzicht hadden vanaf de parkeerplaats: de zee, Dingle, bergen, vlaktes, alles was aanwezig en super mooi. Na het uitzicht in ons opgenomen te hebben zijn we naar een 'must see waterval' gereden. Dit was een enorme deceptie want de zogenaamde waterval bestond uit niets meer dan een klein pisstraaltje water😂. Gelukkig konden we vanaf hier wel naar een meer klauteren wat wel erg mooi was haha. Na hier even gechilld te hebben zijn we weer naar de kust gereden om even over het strand te wandelen. Daarna was het tijd om wat te eten en te drinken in één van de vele pubs in Dingle. Aan het eind van de dag reden we naar onze airbnb waar ons een interessante verrassing stond te wachten: de eigenaresse van de airbnb trainde namelijk professioneel vogels. In haar woonkamer woonden twee 'baby' raven (ze waren echt mega) en buiten had ze twee indrukwekkende roofvogels. Ze trainde deze vogels en de broer van één van de vogels had zelfs in een film gespeeld: super interessant allemaal natuurlijk. We zijn die avond nog naar de overkant van de straat gelopen om daar een pub te bezoeken maar omdat we een aardig stukje buiten Dingle zaten, waren we de enige bezoekers. Dit betekende wel dat we de playlist mochten kiezen en onbeperkt konden darten😂. Dikke prima dus haha

Een ander leuk uitje met onze buren was een dagtripje naar Galway. Dit was een erg leuke stad en we vonden het begrijpelijk dat hier zoveel liedjes over geschreven zijn. We zijn door de gezellige winkelstraten gelopen en hebben de kathedraal bezocht. Ook zijn we lekker wezen rondneuzen in verschillende tweedehands winkels en heb ik twee suuuuper afgrijselijke matching broeken voor Iris en mij gekocht, gewoon om Iris te jennen en in de wetenschap dat ze hem te vaak gaat dragen😂.

Begin juni heb ik een heerlijk weekend weg gehad met Mirthe, Lisa en Anniek. Op donderdag waren zij naar Dublin gevlogen en was ik met de bus naar het vliegveld gegaan om ze op te halen. Helaas had mijn bus vertraging en was ik net niet op tijd om ze door de schuifdeuren aan te zien komen en te verwelkomen (het is echt een soort van droom van me om met een bord en ballonnen mensen te verwelkomen op een vliegveld, maar op de één of andere manier is het me nog nooit gelukt hiervoor op tijd te zijn😂). Gelukkig had ik geen tijd om hier teleurgesteld over te zijn want ik liep de aankomsthal in en hoorde bijna direct mijn naam. Na negen maanden zag ik eindelijk mijn vriendinnen weer🥰. We zijn direct met de bus naar ons hotel gegaan om onze spullen te droppen en hebben de middag doorgebracht in Phoenix Park om heerlijk bij te kletsen. Na opgeschrikt te zijn (Lisa sprong letterlijk bijna op m'n rug toen ze wat hoorde ritselen in de bosjes) door de nodige wildlife in dit stadspark, denk aan brutale vogels, dikke duiven, grote kraaien, schattige eekhoorns en een complete zwanenfamilie, zijn we naar ons hotel gegaan om in te checken en even te chillen. 's Avonds zijn we naar het centrum van Dublin gelopen waar we een katholieke mis hebben bijgewoond ik één van de grote indrukwekkende kathedralen. Het was erg mooi om hier te luisteren naar de liederen die het koor zong. We waren extra blij dat we naar deze dienst waren gegaan toen we er de volgende dag achter kwamen dat toeristische toegang geld kostte😂💁🏼‍♀️. Na de dienst hebben we een gezellige Ierse pub opgezocht om wat te eten. Uiteindelijk kwam er zelfs Ierse livemuziek wat op het begin super leuk was, maar ons uiteindelijk heeft weggejaagd omdat we helemaal gek werden van het schelle geluid van de fluit😂. We zijn daarna richting Temple Bar gegaan en hebben een pub crawl gedaan waarbij natuurlijk Guinness geproefd moest worden (was geen succes haha). Naast dit typische onderdeel van de Ierse cultuur kregen we die avond ook veel te maken met regen. Toch was dit helemaal niet erg want het maakte de ervaring nog een stukje Ierser 🇮🇪.

De volgende dag zijn we weer naar het centrum gegaan en zijn we een beetje wezen sightseeing en shoppen. Een hoogtepunt was de Trinity College Library, een bibliotheek uit de zestiende eeuw met eeuwenoude boeken. Er lag zelfs een boek uit het jaar 800. Super indrukwekkend en erg mooi! Aan het eind van de dag hebben we de bus richting Nenagh genomen om uiteindelijk 's avonds aan te komen in Ashley Park House. Hier hebben we wat gegeten, gedronken, een klein stukje door de tuinen gewandeld om vervolgens enigszins op tijd te gaan slapen. De volgende ochtend moesten we namelijk vroeg uit de veren want we hadden een heuse tour naar de Cliffs of Moher en The Burren National Park geboekt.

Ann, een collega van de housekeeping, zou ons 's ochtends naar het busstation brengen. Ze was echter niet op tijd en net toen we echt begonnen te stressen en bang werden dat we de bus zouden missen kwam ze met gierende banden aan sjezen. Ze moest keren in het grind en toen ze optrok schoot het alle kanten op, formule 1 is er niks bij zegmaar😂. Met een noodstop remde ze voor ons zodat we snel konden instappen. Haar auto lag echter dusdanig vol met troep dat dit niet heel snel ging. Terwijl Anniek met één been in de auto stond en met de andere nog op de grond gaf Ann al gas om ons snel naar het station te brengen. Dit leidde tot lichte paniek, wat geschreeuw en daarna veel gelach😂. Toen Ann ons aan het eind van de dag weer ophaalde overkwam Mirthe hetzelfde, maar dan iets minder heftig. Bedankt Ann haha💚

Eenmaal in Nenagh gekomen namen we de bus naar Limerick vanaf waar de tourbus ons zou ophalen. Een veel te energieke man die zingen op de vroege ochtend helemaal het einde vond was onze tour guide. Dat was wel even heftig😂. Gelukkig begon hij ons steeds interessantere dingen te vertellen: over de Ierse cultuur, natuur, geschiedenis etc. Super leuk om wat dingen te leren over Ierland! Onze eerste stop waren de Cliffs of Moher: de lucht was strakblauw en de kliffen waren super mooi en enorm hoog. We hadden twee uur de tijd om in het zonnetje langs de kliffen te wandelen en dat was heerlijk. Wel waaide het enorm wat leidde tot eenhoorn achtige taferelen en grappige foto's haha🦄. Na de kliffen reden we door Nationaal Park The Burren wat ook erg indrukwekkend was. We stopten kort vlakbij de kust en hadden even de tijd om over de rotsformaties te klauteren. Vervolgens volgden we de weg verder langs de kust: aan de ene kant de oceaan en aan de andere kant de heuvels. Genieten dus! We maakten nog een stop bij een kasteel en reden vervolgens weer naar Limerick. Moe maar voldaan kwamen we aan het begin van de avond weer in Ashley Park House aan. Hier hebben we genoten van een driegangendiner (bestaande uit leftovers van de bruiloft) en zijn we vervolgens in de sjieke eetkamer gaan zitten met toegang tot de huisbar, helemaal top dus🍸.

De volgende dag hebben we nog even gewandeld door de tuinen en weilanden van Ashley Park House en veel te snel was het alweer tijd om afscheid te nemen😢. Het waren vier super fijne dagen en het was heeeeeeel erg fijn om Mirthe, Lisa en Anniek na zo'n lange tijd weer te zien en om ze een kijkje te geven hier in Ierland ☘️.

1. Marina:
    14 juni 2022
    Weer genoten van je humoristische verhaal en gave foto's!👌
  2. Henny:
    14 juni 2022
    Wat fantastisch dat je vriendinnen langs kwamen, dat doet je vast goed😊ze even van dichtbij zien😘
    Wat weer een mooi verhaal en weer prachtige foto's, nog lekker genieten daar,
    Groetjes van mij❤️