Vancouver Island

25 oktober 2021 - Vancouver Island, Canada

Dinsdag
Dinsdagochtend zijn we vroeg opgestaan om met de boot naar Vancouver Island te gaan. De vroege ochtend trakteerde ons op een prachtige zonsopkomst die we konden bewonderen vanaf de ferry. Eenmaal op het eiland hebben we eerst een stukje gewandeld langs de kust. Daarna zijn we richting onze accommodatie gereden. Na wat tevergeefse pogingen om onderweg wat te wandelen, vonden we uiteindelijk een bospaadje dat naar een enorm grote boom leidde en een korte wandeling bij een meer. Heel fijn om even de benen te strekken☺️.

Onze accommodatie bleek een blokhut (door ons omgedoopt tot hamsterhol) te zijn met behalve twee bedden helemaal niets. In tegenstelling tot wat op de site had gestaan, was er geen gedeelde keuken waardoor we 'verplicht' uit eten zijn gegaan (opzich geen hele grote straf😋). Aangezien ik over een paar dagen jarig zou zijn, hebben we er maar een feestje van gemaakt😇. We wilden vanaf ons hamsterhol ook nog naar een wandeling in de buurt rijden. Deze wandeling was echter alleen te bereiken via een gravelroad die onze degelijke, maar zeer lage huurauto niet echt op prijs stelde😶. Uit angst voor een lekke band of andere beschadiging zijn we daarom uiteindelijk maar weer omgekeerd.

Woensdag

Toen we de volgende ochtend naar onze accommodatie in Victoria reden, hebben we helaas weinig stops kunnen maken door de onafgebroken regen die die nacht was begonnen. Tegen de tijd dat het droog werd waren we aangekomen in Victoria. We werden een beetje naar van de grootte en drukte van de stad en het ongeduld van de vekeersdeelnemers. Tot overmaat van ramp konden we niet gratis parkeren bij ons hostel (tijdens het boeken waren we nogal gefocust op de aanwezigheid van een keuken namelijk...). Omdat we eigenlijk alleen nog maar in de auto hadden gezeten wilden we heel graag ergens gaan wandelen. We reden naar een toeristen informatiepunt maar daar konden we de auto nergens kwijt omdat er simpelweg geen parkeerplaatsen waren. Enigszins gefrustreerd zijn we daarom de stad uitgereden om de Butchert Gardens te bekijken, iets wat veel naar voren kwam als bezienswaardigheid. Bij de ingang van dit park kwamen we erachter dat toegang hiervoor 30 dollar per persoon was: vonden we een beetje te gek. Gelukkig hadden we op weg naar de tuinen een parkeerplaats gezien bij een bos, waar we toen maar zijn gaan wandelen. Het bos was gehuld in prachtige herfstkleuren en uiteindelijk werd de lucht blauw en begon de zon te schijnen waardoor ons humeur ook weer opklaarde😄.

Toen we 's avonds na het eten de stad gingen verkennen bleek deze eigenlijk helemaal niet zo erg te zijn, maar eigenlijk best wel leuk en gezellig! Iets wat minder leuk en gezellig was, waren de twee snurkende Franse meiden waarmee we onze hostelkamer deelden... Tot overmaat van ramp ging hun wekker ook nog eens om zeven uur 's ochtends en kostte het ze maar liefst een uur om (behoorlijk luidruchtig) de kamer te verlaten. Maarja, dat hoort allemaal bij het backpacker leven haha

Donderdag
Voor donderdag was het plan om naar Port Alberni te rijden. Voor onderweg hadden we aardig wat leuke bezienswaardigheden opgezocht. Onze eerste stop was een wandeling naar een waterval en een oude treinbrug (geen idee of dat een woord is lol). Helaas begon het bij onze volgende stops behoorlijk hard te regenen, waardoor we niet alleen een wandeling, maar ook de 'goats on the roof' bezienswaardigheid (hierover volgt later meer uitleg) hebben overgeslagen. Halverwege de middag kwamen we in de stromende regen aan in een motel die nog veel depressiever was dan ons vorige motel (wij wisten ook niet dat dat kon). Na heel veel Netflix en een magnetron maaltijd (gebruik van de keuken kostte 15!? dollar extra...), zijn we maar op tijd gaan slapen.

Vrijdag
Op vrijdag was het plan om naar de westkust te rijden, maar in verband met de aanhoudende regen in dat gebied hebben we last minute besloten om richting de oostkust te rijden. Hier werd de lucht steeds blauwer en we slaagden erin om zoveel te doen en te zien dat de voorgaande twee dagen met de vele regen al snel vergeten waren. We begonnen de dag met taart, want het was mijn verjaardag. Ik kan zeggen dat ik nog nooit op zo'n depressieve plek ben wakker geworden op mijn verjaardag (of welke andere dag dan ook), maar de taart die Iris als verassing had gehaald maakte alles een stuk beter😋. Niet veel later kreeg ik een verjaardagsknuffel van een 800 jaar oude boom (eigenlijk gaf ik de boom een knuffel, maar dat maakt niet uit) en mijn dag kon niet meer stuk. We waren in Cathedral Grove, een bos met enorm hoge, grote en oude bomen. Wat ik bijzonder vond aan dit bos was dat op vele omgevallen bomen en afgeknapte boomstammen (grotendeels als gevolg van een enorme storm in 1997) nieuwe bomen en planten groeiden.

Toen we veder reden zijn we een bordje gevolgd dat aangaf dat het naar watervallen leidde. Niet veel later stonden we bij een indrukwekkende waterval, waar - waarschijnlijk door de vele regen - een enorme bak water naar beneden viel. Na een prachtige wandeling langs de rivier door een bijna magisch bos waar de bomen een soortvan mosachtig haar hadden, zijn we verder gereden.

De 'goats on the roof' bezienswaardigheid stond namelijk wederom op het programma😄. In een klein stadje genaamd Coombs is een supermarkt met een groen grasdak. Behalve gras staan hier ook geitjes op, iets wat wij natuurlijk moesten zien.

Na een korte wandeling door het kleine stadje zijn we doorgereden naar een kustwandeling die bestond uit een afdaling van 300 traptreden naar het strand (en ja, ik heb ze nageteld). Omdat niemand zo gek is om zoveel traptreden af en weer op te gaan, was het lekker rustig op het strand🙆🏼‍♀️.

Omdat we pas 's avonds laat de boot naar het vaste land zouden nemen, moesten we onze dag opvullen. Daarnaast was het eindelijk droog dus we wilden alles uit onze laatste dag op Vancouver Island halen. Daarom hebben we nog twee korte kustwandelingen gemaakt. Ze waren heel erg mooi, maar ik moet eerlijk toegeven dat het steeds moeilijker werd om onszelf uit de auto te slepen😂. Na de laatste wandeling hebben we onszelf daarom toegestaan om een Netflix aflevering te kijken op de parkeerplaats🙈, wat leidde tot een paar verbaasde gezichten van mensen die langs onze auto liepen....

1. Petra:
    28 oktober 2021
    Lieve Marleen, deze donderdagochtend begonnen om al je verhalen te lezen en foto's te bewonderen. Wat een heerlijk begin van mijn dag. Geweldig om te lezen wat jullie allemaal meemaken en wat een prachtige foto's heb je gemaakt.
    Dat komt natuurlijk vooral door de geweldige natuur😉
    Al heel wat wild gezien, fantastisch. De kroon is natuurlijk wel: de beer....wie weet. Doe wel voorzichtig, ik voel al spanning in de buik als ik lees dat jullie in de avond op pad gaan op donkere wegen😬
    Trouwens die geiten op het dak heb ik ook gezien, valt wel een beetje tegen niet?🙃
    Nog een paar dagen en dan begint het werk, heel benieuwd waar jullie terechtkomen. Veel liefs van ons voor jou en Iris