Het verhaal over onze zieke auto

25 januari 2018 - Westport, Nieuw-Zeeland

Onze geliefde Nissan Mistral krijgt z'n eigen reisverhaal. Waarschuwing: dit is een enigszins lang verhaal en gaat vrijwel alleen over autodrama...😢💔😉

De volgende dag, 22 januari, zijn we naar Westport gereden. Omdat we geen werk kunnen vinden hebben we besloten verder te reizen. We hadden een paar uurtjes gereden en kwamen aan het eind van de dag aan op een camping. Er was een grasveldje en een composttoilet, iew. Wij houden niet van composttoiletten en vonden de camping te duur voor wat we kregen. We keken of er een andere camping in de buurt was waar we nog heen konden rijden. Die was er. We wilden wegrijden, maar op het moment van het omdraaien van de sleutel in de auto maakt deze een hartverschreurend geluid dat door merg en been ging. De auto starte niet. Al snel hadden we (ahum Tom) het idee dat de startmotor niet meer verbonden was met de gewone motor. Weten wij veel waar die startmotor precies zit. Onze auto is oud en uniek. De indeling van de boel onder de motorkap wijkt nogal af van de standaardauto... hebben we ons laten vertellen in ieder geval🙊. We belden onze vriend Rhod (daar hebben we in de tuin gewerkt tegen kost en inwoning), hij had tegen ons gezegd dat we hem altijd konden bellen mochten we hem nodig hebben. Hij gaf ons het advies om een flinke klap op de startmotor te geven. Oke, moet je wel weten waar die zit... Verder zei hij dat we de auto flink heen en weer moesten schudden zodat iets eventueel weer op z'n plaats kon vallen. Uiteindelijk hebben we de startmotor ergens in de krochten van de motorkap gevonden, was niet echt toegankelijk om een flinke mep op te geven. De auto hebben we als een stel gekken heen en weer geschud door op de soort van opstapjes aan de zijkant van de auto te staan en ons vast te houden aan de dakdragers en dan net zoiets te doen als wat ze in Pirates of the Caribbean deden om de boot te laten kantelen. Hielp niet, we hebben wel bijna een dakdrager van het dak getrokken😂.
We zijn uiteindelijk gaan slapen met het idee de volgende ochtend de cafe/campingeigenaar te vragen of hij ons kon helpen. Bij de camping hoort namelijk een cafe (met fatsoenlijke toiletten) die op maandag dicht is.
De volgende ochtend hebben we de campingeigenaar gevraagd. Hij wist het een en ander over auto's en wilde wel even kijken. Binnen no time kwam hij erachter dat er een moer miste van de startkabel waardoor deze niet goed vast zat. Dit probleem hebben vorige eigenaars opgelost door er een stuk hout tussen te proppen en dat hout houdt het niet meer😜. Hij kon de auto eenmalig laten starten zodat we naar een garage in de stad konden rijden. Hij zelf kon er zo niet bij en wist niet precies welke moer er in moest. Na drie garage achtige dingen afgeweest te zijn, zonder de auto uit te doen uiteraard, was er iemand die het probleem ook aardig snel zag. Hij haalde de tweede moer eruit om te kijken hoe groot deze is om een nieuwe moer te zoeken. Omdat hij niet nog zo'n moer had heeft ook hij er uiteindelijk weer een stuk hout tussen gedaan. De auto had dat nu ook duizenden kilometers volgehouden dus wij vonden het prima. Om de boel echt goed te repareren moest de auto nogal uit elkaar zodat ze er fatsoenlijk bij kunnen en dat zou uren kunnen duren. Een stuk hout was dus een snellere en goedkopere oplossing. En het werkte, de auto starte weer. Wij waren dolblij. We reden weg bij de garage en we gingen naar de supermarkt om onder andere een bedankje voor de campingeigenaar en garagekerel te kopen. (De hulp van beide mannen was namelijk gratis geweest.) We stapten weer in de auto en wilden de auto starten. Oh nee, toch niet. De auto starte niet😭. Tom concludeerde al snel dat de garagekerel ons van de wal in de sloot had geholpen. De tweede moer was namelijk ook afgebroken en de startmotor zat nu helemaal niet meer vast. De campingeigenaar had gezegd dat we hem altijd konden bellen voor hulp. En omdat er geen enkele andere garage ons kon helpen, hebben we hem gebeld. Hij zei dat hij er in een half uur zou zijn. Toen hij aankwam zag hij al snel dat het inderdaad erger was geworden. Hij kon de auto nog een keer starten en zei: rij maar achter mij aan, dan zetten we de auto weer op de camping en kijk ik er wel naar, ik heb wel een idee om dat op te lossen.
Zijn plan was om alles los te halen om zo goed mogelijk bij de startmotor te kunnen en dan het nodige te vervangen en reparen. Die middag zijn hij en Tom uren bezig geweest met alles loshalen. De volgende dag konden ze bij de startmotor. De startmotor en de turbo lagen helemaal los en er is een groot gapend gat onder de motorkap. Nog weer een dag later, vandaag, hebben ze alles weer in elkaar gezet. En zojuist hoorde ik de prachtige herrie die onze auto maakt als ie gezond is😍. De auto start weer! Na drie dagen hier vast gezeten te hebben kunnen we eindelijk weer verder😄.

1. Danila:
    25 januari 2018
    Haha wat een verhaal! Lang maar leuk om te lezen! Goeie reis met jullie trouwe auto🚙
  2. Hanneke:
    25 januari 2018
    Balen zeg, maar gelukkig doet ie het weer. Veel plezier nog!
  3. Henny:
    25 januari 2018
    Hahaha wat schrijf jij toch altijd mooi zeg,verkoop die auto en ga op de🚴🏻‍♀️🚴🏻‍♀️🚴‍♂️🚴‍♂️Gaat wel niet zo snel maar je komt er wel😝of volg snel een cursus automonteur kan best handig zijn😆maar het doet weer dus vele veilige kilometers nog met de🚘🚘🙋‍♀️🙋‍♀️