It's christmas time 🎄✨

29 december 2021 - Golden, Canada

Maandagochtend 13 december vertrokken we vroeg vanaf de ranch om vervolgens met de bus naar Calgary te gaan. Brigitte en Al hadden ons de truck aangeboden, maar we waren soort van vergeten om extra benzine te halen... Omdat het krap werd met de brandstof besloten we om al onze spullen in de kever te proppen en daarmee naar het busstation te rijden. Vraag me niet hoe maar het paste😂. Erg leuk om de reacties van mensen bij het busstation te zien toen er niet alleen vier mensen maar ook drie grote en drie kleine backpacks uit deze kleine bollide kwamen haha

Met pijn in ons hart namen we afscheid van Kiaran, die besloten had nog een week langer op de ranch te blijven. Dat is weer het nadeel van fantastische mensen ontmoeten op reis: je moet ook weer afscheid van ze nemen en in tegenstelling tot mensen thuis weet je niet of je ze ooit weer gaat zien💔. Aan de andere kant is het alleen maar een goed teken dat het lastig is om afscheid te nemen van de mensen hier: het laat zien dat we een geweldige tijd hebben gehad.

Omdat de bus naar Golden alleen 's ochtends vroeg vanuit Calgary vertrekt, moesten we overnachten in Calgary. Alturo - de Mexicaanse vriend van Brigitte en Al waarvan ik z'n naam eerst niet meer wist, maar die Till vanuit Calgary naar de ranch had gereden - had ons destijds aangeboden dat als we ooit in Calgary of Mexico waren we altijd bij hem welkom waren. Hij moest zelf de hele dag werken, maar hij had de deur voor ons opengelaten dus we konden direct door naar zijn huis. Best wel raar om zo een vreemd huis in te lopen terwijl er niemand thuis is, maar echt super tof van Alturo om drie relatief vreemde mensen zomaar in z'n huis te verwelkomen! Na even gechilld te hebben, zijn Till, Iris en ik naar een park in de buurt gelopen en hebben we genoten van het zonnige weer en de afwezigheid van de wind haha☀️

Toen Alturo terugkwam van zijn werk hebben we pizza besteld en wat biertjes gehaald om vervolgens het bordspel sequence te spelen. Helemaal chill👌🏼. Na het spel vroeg Alturo ons of we schilderen leuk vonden wat ertoe leidde dat we even later met z'n vieren aan het schilderen waren. Super random maar ook echt super leuk haha. Na deze heerlijke chilldag zijn we gaan slapen om de volgende ochtend vroeg op te staan voor de busreis naar Golden.

Nadat Alturo ons naar de bus had gebracht begon onze 3,5 uur lange busreis naar Golden. Dwars door de Rocky Mountains was dit zeker geen straf😍. De dag was bewolkt begonnen, maar eenmaal bij Golden aangekomen brak de zon door en werden we warm verwelkomd door onze nieuwe host Haley, haar twee jaar oude dochter Joni, en haar eenjarige oppaskindje Wild. Toen Till aan Haley vertelde dat een vriend van hem op een buffalo boerderij in de buurt werkte, besloten we spontaan om daar even langs te rijden. We kregen een mini rondleiding van de eigenaar en een uitnodiging om nog weer een keer langs te komen aangezien de buffalo's op dat moment ergens in het bos waren. We reden door naar het huis van Haley waar we terecht kwamen op een prachtige plek tussen de bergen. Het huis is één grote chaos, maar we voelden direct de liefde die naast alle zooi aanwezig was haha

Tegen vier uur kwamen Cohen van 12 en Simon van 7 thuis van school. Simon nam ons mee naar buiten en gaf ons een kleine rondleiding over het terrein. We mochten ook de quad met daarachter een grote donutband uitproberen: helemaal geweldig natuurlijk haha. Later maakten we kennis met Haley's man Lukas die - hoe kan het ook anders in Canada - sneeuwschuiver van beroep is.

's Avonds zijn Iris en ik met Haley naar een kaarsenworkshop gegaan. Hier ontmoetten we onder andere Cat, de buurvrouw en Bo, de beste vriend van Haley. Nadat we de kaarsenwax een kleur hadden gegeven mochten we twee stenen uitzoeken. Hiervoor moesten we naar het winkeltje dat aan het woonhuis van de persoon die de workshop organiseerde zat. Terwijl Iris en ik stenen uitzochten hoorden we de deur opengaan en een stem uit de kamer naast het winkeltje komen die iets in de trant zei van: 'Now you don't be bad girls'. Ietwat verbaasd draaiden we ons om naar de man die uit de deur stapte. Verontschuldigend zei hij dat hij niet tegen ons, maar tegen twee puppies in de andere kamer praatte. Die moesten natuurlijk even bewonderd en geknuffeld worden😍. Naast deze twee vreselijke schattige puppies, woonden er vlaamse reuzen en nog één of ander knaagdier in het huis. Na ook deze beesten geknuffeld te hebben, zijn we weer verder gegaan met de kaarsenworkshop: helemaal leuk.

Waar we op de ranch gestructureerd elke dag vijf uur werkten, is het hier compleet anders. Van te voren had Haley al gezegd dat er niet extreem veel werk voor ons was. Daarnaast is het hier niet zo dat we op standaard tijden werken zoals op de ranch. In plaats daarvan zijn we de hele dag een beetje bezig met opruimen, wasmanden vol was opvouwen, babysitten en honden uitlaten. Verder zijn we bezig geweest met het maken van een ijsbaan: Lucas en Haley hebben namelijk een vijver op hun terrein die helemaal dichtgevroren is. Door de sneeuw op het ijs weg te schuiven en het ijs vervolgens met een laag water te bedekken proberen we zo een ijsbaan te maken⛸️.

Naast dit soort 'werk'zaamheden is er ook meer dan genoeg tijd om leuke dingen te doen. Zo kunnen we ons prima vermaken door rondjes te rijden door de sneeuw op de quad. Ook zijn sneeuwballengevechten altijd erg leuk. Verder zetten we de muziek regelmatig flink hard aan voor een dansfeestje met de kleine Joni of genieten we van de live muziek van Lukas en Till.

De eerste week dat we hier waren, gingen Cohen en Simon nog naar school, maar Joni en Wild zijn elke dag de hele dag thuis. Aangezien het bijna kerst is hebben we samen met hun en een vriendinnetje van Joni kersthuisjes geknutseld. Toen alle kinderen vakantie hadden, hebben we gingerbread houses gemaakt. De avond van te voren zijn Iris, Haley en ik tot diep in de nacht opgebleven om de muren, daken en schoorstenen van de huisjes te bakken. De volgende dag hebben we samen met Till met bloed, zweet, tranen en de nodige zenuwinzinkingen de huisjes in elkaar gezet om ze vervolgens te versieren. Haley en Lukas hadden wat vrienden uitgenodigd en het was één gezellige chaos. 's Avonds was het tijd om de kerstboom die Lukas die dag gekapt had te versieren met z'n allen🎄. We sloten de dag af met een kerstfilm die we samen met Bo en Cat keken. Helaas had Lukas die avond nachtdienst, maar voordat hij vertrok gaf hij niet alleen zijn kinderen, maar ook Iris, Till en mij een kus op onze bol ❤️. Een hartverwarmende afsluiting van een kerstige dag haha

We hebben ook al de nodige wandelingen kunnen maken hier. Één keer heeft Lukas ons meegenomen naar een wandeling die langs, door en over een beekje naar een bevroren waterval leidde. Er was niet echt een pad en nog niemand was ons voorgegaan door de dikke laag sneeuw en over het krakende ijs dat gedeeltelijk over het beekje lag. Dit zorgde voor één groot avontuur en koude voeten: we zijn allemaal minstens één keer door het ijs gezakt haha. We moesten uiteindelijk langs een steile helling klimmen waar ik natuurlijk uitgleed: met één hand hing ik aan een tak terwijl één been een paar meter boven de grond bungelde: fantastisch😂. Lukas en Till hadden helemaal niks door, maar gelukkig was Iris vlak achter me om me weer overeind te helpen. Wij hebben geen mannen nodig 💁🏼‍♀️. Uiteindelijk werden ons geploeter en onze angstige momenten beloond met een indrukwekkende waterval die grotendeels bevroren was: super vet🤩. Lukas nam ons ook nog mee naar 'Edelweiss Village' een zestal huisjes in Zwitserse stijl die aan het begin van de vorige eeuw waren gebouwd voor Zwitserse gidsen die wandelroutes in de bergen vastlegden. Erg leuk om deze Europese bouwstijl helemaal in Canada te zien.

We zijn ook een keer samen met Simon en Cohen wezen wandelen. Het kostte wat moeite om de kinderen mee te krijgen maar na afloop moesten ze toegeven dat ze het toch wel heel leuk vonden haha. We waren wederom via een beekje naar een bevroren waterval gelopen. En wat is er nou leuker dan de ijspegels van de waterval kapot te slaan? Ook hebben Iris en ik de kinderen een keer meegenomen naar de bios om de nieuwste spiderman film te zien. Verder spelen we veel uno of de kinderversie van cards against humanity met z'n allen. Het is heel erg leuk om na ons studentenachtige leven op de ranch nu onderdeel te zijn van een gezin. Wel moeten we toegeven dat het op het begin flink wennen was, maar nu hebben we onze draai helemaal gevonden ☺️.

Wat erg leuk is aan ons verblijf bij Haley en Lukas is dat we heel veel locals leren kennen. Zo zijn we al een keer uitgenodigd bij vrienden van Lukas en Haley waar we spelletjes hebben gespeeld en waar ik heb geknutseld met dochter Kaela van 10, hebben we kerstavond bij andere vrienden doorgebracht, en zijn we meegeweest naar een winter solstice feestje: een feestje op de kortste dag van het jaar. Hier hebben we gesleed, rond het kampvuur gezeten, glühwein gedronken en genoten van lekker eten.

Vlak voor kerst zijn Iris, Till en ik kerstcadeautjes gaan kopen voor alle familieleden. Op 24 december brachten we Till weg, die kerst en oud en nieuw met zijn vriend op de buffalo ranch zou vieren. Dit betekende voor ons een leuk uitje naar de buffalo ranch. Tenminste, zo hadden we het bedacht... Haley en Lukas waren die dag kerstcadeautjes aan het kopen, wat betekende dat alle kinderen mee gingen naar de ranch. Leuk, zou je denken, maar niets was minder waar... Eerst kregen we de kinderen amper mee, vervolgens kregen we de kofferbak van de auto niet open, en toen dat eindelijk was gelukt hadden Simon en Cohen zich verstopt omdat ze niet mee wilden. Uiteindelijk hadden we eindelijk iedereen in de auto en konden we naar de ranch. Het bewonderen van de buffalo's was hier maar van korte duur omdat het super koud was. Daarnaast begonnen Cohen en Simon zich te vervelen wat zich uitte in een hoop lomp gestoei, een boze puber die wegliep en een achtervolging van ons in de auto om hem verderop de weg te blokkeren. Tot zover het leuke uitje naar de buffalo ranch en het afscheid van Till 😂.

Die avond hebben we alle kerstcadeautjes van onszelf en van Lukas en Haley ingepakt, en meid dat was heftig haha. Toen we 's avonds thuis waren gekomen na het etentje bij vrienden had Haley ons gevraagd of we haar nog wilden helpen inpakken. Enigszins uitgeput van het uitje naar de buffalo farm en het etentje bij vrienden die avond, maar vol goede moed boden we onze hulp aan. De moed zonk ons echter weer in de schoenen toen we alle cadeautjes zagen... Dozen, manden en tassen vol cadeautjes kwamen tevoorschijn. We begonnen ergens tussen elf en twaalf uur 's avonds met inpakken en pas tegen drie uur 's nachts lagen we in bed😂. Tijdens het inpakken kwam Lukas, die nachtdienst had, nog even langs en noemde hij Iris en mij 'the Dutch Elves'. Ja, zo voelden we ons ook wel met al die kerstcadeautjes om ons heen haha

De volgende dag werd al onze moeite gelukkig beloond: het was super leuk om iedereen met alle cadeautjes te zien. Vooral de reacties op ons cadeau voor Cohen waren geweldig. We hadden sokken met de tekst 'these are my I don't give a shit socks' voor hem gekocht, wat zorgde voor een lach van Cohen (wat zeldzaam is want hij is natuurlijk een coole tiener). Lukas daarentegen was zogenaamd verontwaardigd dat we z'n kinderen scheldwoorden leerden, maar volgens Haley mocht dat omdat we de 'fun aunties' waren❤️. Haley had ook cadeautjes voor ons gekocht, super lief🥰. Het is helemaal geweldig hoe deze mensen ons zo snel hebben opgenomen in hun gezin!

De rest van de dag heb ik grotendeels met Iris en Haley doorgebracht in de keuken wat resulteerde in een - ook al zeg ik het zelf - heerlijk en 100% vegan kerstdiner: we hadden champignontaart, zoete aardappel, spruitjes met vegan ham, gewokte broccoli met knoflook, miso aardappelpuree, vegan kaassaus, crustini met avocado crème en gemarineerde wortels, bieten carpaccio en als dessert sticky toffee pudding en gepocheerde peren. Als kers op de taart kwam Kiaran vanuit Calgary langs om een paar dagen bij ons in Golden te verblijven. Ook de broer van Haley kwam langs met zijn vriendin en 's avonds kwamen de buren nog op bezoek. Één en al gezelligheid en super fijn om kerst met zoveel geweldige mensen te vieren!

Aangezien we zo'n twintig minuten buiten Golden wonen, is het doen van boodschappen ook hier weer een uitje. Toch leven we hier in een meer bewoonde wereld dan op de ranch: we kunnen het huis van de buren bijvoorbeeld zien vanuit ons huis haha. Ondanks dat wonen we nog steeds achteraf tussen prachtige bergen die ons elke dag weer verbazen met hun schoonheid😍. Wat ons ook verbaasd zijn de temperaturen hier: sinds we hier zijn ligt er sneeuw en komen de temperaturen niet boven het vriespunt, maar na kerst daalden de temperaruren naar de -20 tot -30 graden🥶. Ja, dan wil je gewoon niet buiten zijn haha. Wat helemaal super is, is dat net toen het zo koud begon te worden, we voor een paar dagen op het huis van vrienden van Haley en Lukas konden passen. Dit is helemaal top aangezien we bij Haley en Lukas in een camper slapen waar, ondanks de gaskachel en elektrische kachel, onze vele dekens langzaam maar zeker begonnen te bevriezen... (geen grapje, zie de foto).

Op moment van schrijven zijn Iris, Kiaran en ik aan het housesitten wat betekent dat we een geheel huis tot onze beschikking hebben: helemaal geweldig. Het enige wat we moeten doen is het huis warm houden met de houtkachel en zorgen voor de honden, katten, eenden en kippen. Verder kunnen we genieten van het prachtige uitzicht, de rust, de grote keuken, twee badkamers, onze eigen slaapkamers met elk een tweepersoonsbed, de wifi, de tv en de bluetooth boxen. Wat een luxe voor een stel backpackers haha🙆🏼‍♀️.

1. Jan & Fiona:
    29 december 2021
    Gaaf Marleen! Je schrijft met zoveel passie, dat je het naar je zin hebt is wel duidelijk😀. Blijf genieten van jullie avonturen. Liefs, Jan en Fiona
  2. Marina:
    29 december 2021
    Weer genoten van jouw schrijfstijl en mooie foto's! Geweldig om kerst eens op een heel andere manier te vieren! Fijne jaarwisseling, wordt vast ook weer speciaal! Hartelijke groet, Marina.
  3. Paps:
    30 december 2021
    Mooi weer om te lezen lieverd. Heb er van genoten. Liefs
  4. Henny:
    30 december 2021
    Wat weer een prachtig verhaal🥰ik las dat je kaarsen hebt gemaakt toch ook wel 1 voor je moeder😘 veel plezier daar🙋‍♀️🙋‍♀️
  5. Petra:
    1 januari 2022
    Heerlijk om te lezen. Jullie avontuur krijgt een nieuwe wending met al die mooie contacten. Wat bijzonder om zo deel te zijn van een gezin. Gezellig, huiselijk, chaotisch maar zo lief allemaal.....super dat je dit ook zo samen met Iris mag meemaken.
    Ja kerst vieren in Canada is een ander niveau dan hier in Nederland. Top dat je dit zo hebt kunnen meemaken.
    Trouwens de foto's van de bevroren waterval...geweldig!!!
    Veel liefs vanuit Drachten city😘
  6. Petra:
    1 januari 2022
    Wat heerlijk weer om te lezen.
    Jullie avontuur krijgt een andere wending nu jullie onderdeel zijn van een gezin. Geweldig om te lezen hoe gezellig, huiselijk, chaotisch en lief dit gezin is en hoe jullie deelgenoot worden. Wat super dat je zo kerst mag vieren en mag meemaken hoe ze dit in Canada doen. Ander level dan in Nederland 😉
    Trouwens even uitstapje naar een bevroren waterval....Wat fantastisch mooi zeg! Genieten weer.
    Heb het goed met elkaar. Veel liefs vanuit Drachten city
  7. Dineke:
    2 januari 2022
    Nieuw hoofdstuk van je reis,weer andere belevenissen😀.Heb er van genoten,en je foto's geven een mooie indruk,Van het andere"leven".
    Leuk de foto van jullie krea baksel,doe ik je niet na😅.kijk weer uit naar de volgende verhalen,geniet van de natuur en de mensen die je mag ontmoeten.liefs van ons😘