Van Kumarea naar Twizel

11 februari 2018 - Twizel, Nieuw-Zeeland

Okee, het is nogal lang geleden sinds de vorige keer dat ik geschreven heb. Uhm, toen de auto het weer deed zijn we met de auto naar Kumarea gereden. Hier in de buurt hebben we de Oparara Basins bezocht. Er waren hier grotten en grote 'arches', geen idee wat dat in het Nederlands is, kijk maar tussen de foto's 😜. We zijn naar twee arches gelopen, volgens mij heette de grootste de Oparara Arch en de kleinere de Moria Arch. Het was in ieder geval indrukwekkend en het was fijn om even lekker te wandelen en weer nieuwe dingen te zien nadat we een paar dagen vast zaten op dezelfde plek.
We zijn op 26 januari naar een camping gereden aan het strand. Het was een super mooie en chille camping en 's avonds ben ik het strand opgelopen. De zee was wild en de zonsondergang was zichtbaar, perfect dus😍👌.
Toen we de volgende dag weg wilden rijden van de camping startte de auto niet. Ja dat was wel even heftig. We hadden gepland om een zeehondenkolonie te bekijken en de pancakerocks te bezoeken maar kennelijk dacht de auto daar anders over. Omdat de auto niet de baas is, maar wij, heeft Tom (die de afgelopen dagen het een en ander over vervelende startmotoren heeft geleerd) de auto anders gestart en zijn we lekker toch naar de zeehondenkolonie gegaan.
De zeehonden van de zeehondenkolonie waren lekker aan het vissen in de woeste golven en aan het chillen in het zonnetje. Tienduizend keer leuker dan de dierentuin haha. Er liep nog een walkway langs de kust door de hoge duinen of rotsen of kliffen of wat het dan ook maar waren. In ieder geval erg mooi😄. Toen we weer bij de auto kwamen was hij kennelijk erg boos dat we tegen zijn zin toch waren gaan rijden want het starten van de auto ging echt gigantisch lastig en duurde best wel even een tijdje. Uiteindelijk lukte het en zijn we via een super mooie kustweg naar de pancakerocks gereden. Dit zijn dus gewoon rotsen die lijken op opgestapelde pannekoeken, yaaay. Ik heb hier ook nog een klein flesje water gekocht voor VIER DOLLAR. We waren bijna uitgedroogd dus het moest wel. Op de leuke en chille camping zaten STUKJES in het gele kraanwater en omdat we niet zoveel behoefte hadden aan het verbeteren van onze weerstand op dat moment hadden we maar geen water bijgevuld die ochtend.
We zijn naar Greymouth gereden met het idee dat dat wel een grote stad zou zijn waar we, Tom, een tijdje aan de auto kon werken omdat Tom dus verstand heeft van vervelende startmotoren. Nou, de stad Greymouth ziet er dus net zo verschrikkelijk uit als het klinkt. Bah. Tom heeft een paar dagen aan de auto gesleuteld maar het mocht helaas niet baten. Op zondag zijn Iris en ik naar de kerk geweest. Na de dienst spraken we met een mevrouw, Hellen, en toevallig hadden we het over onze kapotte auto. Ze zei dat haar man ons misschien wel kon helpen, hij heeft namelijk een hele garage thuis. Omdat het ons zelf niet lukte met de auto hebben we haar twee dagen later gebeld. We konden aan het eind van de dag wel langskomen. Toen we 's avonds na het eten aankwamen zijn Hellen's man, Dave, en Tom tot 's avonds laat bezig geweest met de auto. Omdat het al zo laat was, en we geen kant op konden, mochten we blijven slapen. De volgende ochtend zijn Dave en Tom verder gegaan met de auto en na een paar uurtjes DEED HIJ HET WEER. We zijn naar de supermarkt gereden om stroopwafels en een bloemetje te kopen als bedankje. We hebben dit naar Hellen en Dave gebracht en zijn toen dol blij via de Arthur's Pass naar Christchurch gereden. De Arthur's Pass is een weg die dwars door de bergen gaat, van west naar oost. Het was een super mooie route. Uiteindelijk kreeg de auto het een beetje warm en zijn we op een mooi uitzichtpunt gestopt, waar het heel hard waaide #ziedefoto's.
De andere auto's die daar stonden hadden het ook heel warm, de camper naast ons zweette zelfs liters water🙊😂. Serieus, het leek alsof er een kraan openstond, er lekte allemaal water uit de camper, maar ook uit de andere auto's.
We waren naar Christchurch gereden omdat we daar werk zouden hebben. We zouden een vrouw bellen waar ik mee had gemaild om een afspraak te maken. Dus ik wilde die vrouw bellen op de afgesproken dagen, nam ze niet op😑. Volgens haar collega zou ze me terugbellen, niet dus. We hebben ons een paar dagen vermaakt in Christchurch door een aantal musea en een park te bezoeken. Uiteindelijk kreeg ik de vrouw aan de telefoon. Ze had die week geen plek meer, we konden maandag pas komen😑😑. Ik weet niet meer welke dag het was, maar maandag duurde nog lang. We zijn verder wezen zoeken naar werk in de buurt waar we eerder terecht konden. Uiteindelijk kregen we een reactie met telefoonnummer van een bedrijf dat vakantiehuisjes verhuurd en schoonmaakt. We belden het nummer en de vrouw die opnam klonk enorm enthousiast. We konden maandag beginnen. Het bedrijf zit in Twizel, dat is een paar honderd kilometer van Christchurch. We zijn in een paar dagen naar Twizel gereden. Onderweg hebben we de Elephant Rocks uit Narnia bezocht. Verder hebben we lake Tekapo bezocht. Een super mooi meer midden in de bergen. We hebben hier ook een bergwandeling gemaakt naar de top van Mount John. Suuuuuper mooi uitzicht over het meer😍. Maandagochtend zijn we naar onze afspraak voor het werk gegaan. Drie super aardige vrouwen verwelkomden ons en we konden direct beginnen met schoonmaken. Dit klinkt misschien niet zo leuk maar het is ons leukste baantje tot nu toe in Nieuw Zeeland. Onze collega's zijn super leuk, we werken in een fijn team en het betaald erg goed. We rijden de hele dag langs zo'n 17 vakantiehuisjes door heel Twizel. We zijn 15-20 minuten bezig en we rijden naar het volgende huisje. Het is erg gezellig. We mochten een nachtje in het vakantiehuisje van een collega slapen, super lief. En omdat onze bazen een beetje medelijden met ons hadden omdat we elke avond op een Freedom Camping (gratis camping oftewel een grasveld zonder stromend water) stonden, bieden ze ons nu elke dag een vakantiehuisje aan waar we een nachtje kunnen slapen. De volgende ochtend hoeven we het huisje alleen maar schoon te maken en verder is het helemaal gratis voor ons😀. We zitten nu in ons derde huisje. Met bedden. En wifi. En een keuken. En een douche. En een wc in plaats van een boom. En vaak een vaatwasser😍.
Een stuk beter dan de freedomcamping afgewisseld met een holidaypark voor douchen, wassen en opladen👍.
Suuuuper fijn dus, ook omdat het hier 's nachts echt enorm afkoelt (4-5 graden) omdat we in de bergen zitten. Nu worden we elke ochtend wakker in een warm huisje😄.
Een ander leuk dingetje van ons werk is dat er in best veel tuinen van de vakantiehuisjes fruitbomen staan. Dus we hebben regelmatig een lekker tussendoortje: pruimen, perzikken, bramen en frambozen. Nom nom😋. We hadden vandaag zelfs tomaatjes haha.
En we hoeven de komende weken geen appels meer te kopen want er staan hier overal appelbomen💪.
We zijn afgelopen week op een vrije middag naar Mt. Cook geweest, dit is de hoogste berg van Nieuw Zeeland en een echte beauty😍. We reden langs Lake Pukaki, een extreem blauw meer door gletsjerwater en 'rock flour' ofzo (erg opvallend op satellietbeelden). Uiteindelijk reden we tussen de bergen door richting de besneeuwde Mt. Cook. Na een wandeling van een halfuurtje hadden we een super mooi uitzicht op het spectaculaire berglandschap.
Oja, we zijn na Christchurch ook nog naar een camping ten oosten van Christchurch geweest. Toen we 's avonds gingen wandelen vanaf de camping kwamen we in het bos een piano en een doormidden gehakte soort van paspop tegen.
Tot zover deze update vanuit Twizel, international dark sky reserve. Je kunt hier namelijk enorm goed sterren kijken door de weinige lichtvervuiling.

1. Esther:
    11 februari 2018
    WoW, waanzinnige foto’s. Wat is het daar prachtig. Veel plezier weer!
  2. Henny:
    11 februari 2018
    ja hoor eindelijk weer een verhaal van jou dacht al dat je van de aardbol was verdwenen😝wat weer een prachtig verhaal ik lig helemaal in de deuk van wat er allemaal daar weer gebeurt en die auto 🤣🤣🤣verkoop het en koop toch maar een 🚴🏻‍♀️🚴🏻‍♀️🚴‍♂️Veel plezier daar👋👋❤️
  3. Hanneke:
    11 februari 2018
    Wat heb je weer veel gezien en beleefd en wat een gave foto's. Geniet er nog maar van!
  4. Lisa:
    11 februari 2018
    Wauw, die foto's zijn zo mooi! 😍
  5. Paps:
    11 februari 2018
    wauw wauw wauw........wat heerlijk weer om je verhaal te lezen en wat een fantastische foto's. tjonge jonge wat genieten daar.
    arches zijn trouwens bogen, skattie. Misschien goed om je Engels wat op te frissen.
  6. Gerti:
    11 februari 2018
    Super mooi! heel veel plezier nog!😍 💕
  7. Annemarie:
    11 februari 2018
    geweldige verhalen weer! supergave foto's!!! en wat staat die hoed je leuk! liefs!!!
  8. Marina:
    26 februari 2018